måndag 23 april 2012

Regnbågstårtan

Hej!
För en vecka sen gjorde jag en regnbågstårta, och idag när jag satt och kollade igenom lite bilder så kom jag på att jag tog bilder när jag gjorde bottnarna och fyllde tårtan. Därför tänkte jag dela med mig av det idag :)

Jag använde mig av lika-delar receptet när jag gjorde tårtbotten. För att tårtbottnarna inte skulle bli så jätte tunna så gjorde jag en smet på 6 ägg. Recpetet på lika-delar hittar ni här!

När jag hade gjort smeten klar så delade jag upp smeten i sju olika skålar, då det var sju färger jag ville ha, men det går naturligtvis att variera. Jag vägde upp ca 90g av smeten i varje skål så att jag skulle få bottnarna någorlunda jämna.

Såg att jag inte fick med alla sju skålar ;)
Då jag ville att min tårta skulle se ut som en regnbåge så valde jag att färga smeten i färgerna: Röd, rosa, gul, orange, grön, blå och lila. Men det blir lika snyggt om man färgar bottnarna i en färg men i olika nyanser. Tänk även på att göra färgerna ganska starka så att dom syns. Det är bättre att färga med gelefärg är karamellfärg, då karamellfärg gör att det blir lösare smet.

Alla sju färger!
Sen så klär man en springform med bakplåtrpapper så att botten blir lätt att få ut ut formen när den är färdig. Jag valde att använda en springform som är 20cm i diameter. När jag gjort först botten så insåg jag att det var bättre att klippa till bakplåtspappret så att det inte blir så hög kant. För tåtbotten fastnade nämligen i pappret och blev lite ojämn. Men när jag klippte till dom så blev det betydligt bättre. Var väldigt vaksamma när ni gräddar för det går väligt fort när dom blir klara.
Sedan när alla tårtbottnar var färdiga så plastade jag in dom var för sej och la dom sedan i en stor plstpåse i frysen då jag inte skulle göra tårtan på en gång.


 När det sedan är dax att fylla tårtan så lägger du bottnarna i den färgordning du vill ha och antingen använder en eller flera fyllningar. Jag valde att använda två olika fyllningar som ni hittar här och här. Sedan kan man skära till kanterna lite så att den ser jämnare ut då det är ganska svårt att få bottnarna jämna. Kan sedan rekomendera att tårtan får stå och stelna till sig lite i kylskåpet så att inte bottnarna glider av varandra. Sen är det bra använda fantasin med dekoreringen. Antingen spritsa den eller täcka med sockerpasta, eller så hitta på något annat roligt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar