fredag 24 februari 2012

Tårtbotten: Lika-delar!

När jag gör mina tårtbottnar så använder jag mig av ett recept som heter "Lika-delar" som är ett aldelles underbart recept som jag hittar på Bliminjäst.se som är en superbra blogg, som jag i princip har hittat alla mina recept :)

Till en form på 18cm i diameter behövs 2 stora ägg
Till en form på 20cm i diameter behövs 3 stora ägg
Till en form på 24cm i diameter behövs 4-5 stora ägg
Till en form på 26cm i diameter behövs 5-6 stora ägg


Varför receptet heter lika delar är för att man mäter upp lika delar av ägg, socker och mjöl.
Man använder sig inte av dl, msk eller tsk, utan man utgår ifrån äggens volym. Om man vill ha en hög tårta tar man fler ägg, men ha helst en sptingform med extra höga kanter så att inte smeten rinner ut då den växer nog mycket som det är.
OBS!! Använda ALLTID rumsvarma ägg då tårtbotten blir bättre, så ta fram äggen i god tid så att dom hinner bli varma.

Ta fram tre lika stora glas.

 Knäck äggen i ett av glasen, häll sedan socker i det andra glaset så att det är i samma nivå som äggen är. Fyll sedan det tredje glaset med mjöl, vill man så kan man byta ut 1/3 av mjölet till potatismjöl så att tårtbotten blir mer luftig. Jag kan verkligen rekomendera att använda både potatismjöl och vanligt mjöl. Vill man ha en chokladbotten så kan man ta ungefär 1/4 kakao till att börja med och sedan blanda ner mer om man vill.
Sedan blandar man i bapulver i mjölet och då behövs det så här mycket:

2-3ägg behöver 1tsk bakpulver
4-5 ägg behöver 1,5tsk bakpulver
6ägg behöver 2tsk bakpulver

Man kan minska mängden bakpulver om äggen är ordentligt vispade. När jag gör tårtbotten med 4 ägg så tar jag 1tsk bakpulver då min Kitchen Aid vispar äggen väldigt luftigt och bra.


Nu är det dax att blanda ihop tårtbotten!
Du börjar med att he ugnen på 175 grader.
Häll äggen och sockret i en bunke och vispa tills det blir vitt och väldigt fluffigt! Det tar 5-10 minuter innan det hr blivit så! Jag vispar mina ägg 10 minuter i maskinen och då är det väldigt fluffigt och vitt. Men om man vispar för hand så orkar man inte vispa lika länge, men ju längre man orkar vispa ju bättre blir tårtbotten.
Sila sedan ner mjölblandningen i äggsmeten, nu ska du inte vispa utan blanda försiktigt för hand istället så att inte all luft som man skapat försvinner!


Häll smeten i en smor och bröad form och grädda nedersta steget i ugnen.
Hur länge tårtbotten ska vara i ugnen beror på hur många ägg man har.

2ägg grädda i 20 minuter
3-4ägg grädda i 25-30 minuter
5-6ägg grädd ca 35-40 minuter

Tiderna varierar beroende på vilken ugn man har, så ett tips är att lära dig hur just din ugn fungerar.
Öppna inte ungsluckan föräns det har gått 20 minuter, för då finns det risk att tårtbotten sjunker ihop.
Känn med en sticka i mitten av tårtan och fastnar det inget så är den färdig.
Tårtbotten går utmärk att frysa och det blir lättare att dela tårtan då den  är fryst för då smular den inte lika mycket, så gör jag med alla mina tårtbottnar, plus att man kan göra dom i förväg utan att dom blir torra!

Hoppas ni kan ha stor glädje av dettta rescept och att era tårtbottnar blir bra! :)

4 kommentarer:

  1. Tusen tack för länkningen och fina ord om min blogg! Roligt att hitta hit, vilken fin blogg du har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Din blogg har verkligen varit en stor inspirationskälla :) Du har verkligen bra recept och fina beskrivningar :)

      Radera
  2. körde du tre lika på 6 ägg och fick det sedan till 7 bottnar? :) Ska göra regnbågstårta och vill slippa det slitet som jag gjorde senast jag bakde det.. haha.. så det med 7 olika skålar var ju toppen...

    Hur länge hade du varje botten inne i ugnen? på vilka grader? tänkte om det blir mindre tid osv.. när du delar upp det.. för då blir det ju mindre smet åt gången iugnen? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo jag använde mig av 6 ägg till smeten, sen delade jag upp smeten i sju olika skålar och vägde så att det blev lika mycket mängd i alla. Skulle tro att det tog ca 5-6min tog inte tiden utan kollade mest på hur dom såg ut i färgen. Men det går väldigt fort när det inte blir så pass tjock smet. :) Kan även rekommendera dig att grädda bottnarna i engångsfolieformar som är 20cm i diameter då blir alla bottnar jämna, då de lätt bli ojämna annars om man gräddar i springform med bakplåtspapper :)

      Radera