torsdag 19 december 2013

Oboy-bakelser

Hej!
Nu var det verkligen länge sen jag skrev här. Men har fullt upp med skolan som vanligt så tiden har inte riktigt funnits. Men vi har iallafall flyttat till större lägenhet vilket betyder att jag har fått mer utrymme att baka på! Ingen gladare än mig :) Samt att jag även får plats med min älskade Kitchen Aid som underlättar så himla mycket när man bakar. Absolut ett av dom bästa köpen jag någonsin gjort :)
Har hunnit med att baka lite så tänkte bjuda er på lite recept :)

Oboy-bakelser är väldigt lätt att göra och dom är verkligen såå goda! Dessutom kan man äta dom direkt ur frysen, vilket gör det ännu bättre för vem orkar vänta på att fikat ska tina innan man äter det :)

Recept
Smeten:
2 ägg
3dl socker
4msk oboy-pulver
1krm salt
1tsk vaniljsocker
1,5dl vetemjöl

Fyllning: 
100g smör
4tsk oboy-pulver
4msk socker
2dl kaffegrädde
2 tsk vetemjöl

Gör så här:
Börja med att vispa ägg och socker pösigt och blanda sedan i resten av ingredienserna. Klicka ut smeten i aluminiumformar, tar man dom av papper så fastnar botten väldigt mycket i pappret och det blir ingen stadga då smeten är ganska tung. Fyll aluminiumformen till lite mer än hälften. Grädda i 175 grader i 15-20 min. När botten är färdiggräddad kommer det vara en rund cirkel som har lyft sig, tryck ner denna cirkel så att det bildas en grop där fyllningen ska vara.

Medans botten gräddas kan du göra i ordning fyllningen, lägg alla ingredienser i en kastrull och låt det koka i mer än 3 minuter eller tills den börjar tjockna. Fyll gropen i botten med fyllningen, men tänk på att inte he allt för mycket fyllning på en gång då den precis räcker, så är bättre att fylla på efter du fyllt i alla.
Dom blir godare efter dom varit i frysen en stund och betydligt lättare att äta :)



1 kommentar: