lördag 22 juni 2013

Biskvier

Hoppas ni alla har haft en trevlig midsommar! Har gått ett tag sen jag skrev här senast. Men nu hade jag tänkt bjuda er på ett recept på biskvier som jag bakade tidigare i våras. Var första gången jag bakade biskvier och kan säga att det tog sin tid att göra dom men det var absolut värt besväret för dom blev så himla goda! Jag hittade receptet på kokaihop.se och jag tog i princip första receptet som jag hittade som lät vettigt. Blir absolut att göra biskvier någon fler gång :) 

Recept
Botten:
450g mandelmassa
3st äggvitor
1,5dl socker

Smörkräm:
400g rumsvarmt smör
2dl äggvitor (ca 5 äggvitor)
5dl florsocker

Garnering: 
300g mörk choklad

Gör så här:
  1. 1. Börja med bottnarna: Vispa äggvitan till ett löst skum. Blanda i sockret och vispa. Fördela i mandelmassan och vispa till en jämn smet.
  2. 2. Spritsa ut smeten eller klicka ut den med hjälp av skedar. Baka i 175 grader 15-20 minuter. Tills bottnarna har fått fin färg. Var försiktig när du lossar bottnarna från pappret, funkar bra om man har möjlighet att låta pappret med biskvier ligga i frysen en stund.
  3. 3. Smörkrämen: Vispa smöret "pösigt".
  4. 4. Vispa äggvita och florsocker över varmt vattenbad. Det ska bli som marängsmet. Rör smeten kall och klicka i smöret.
  5. 5. Smaksätt med cacao (kan även bytas ut till annan smak).
  6. 6. Sedan brer du krämen snyggt på undersidan av biskvierna, konformat. Låt dem stå i frysen en stund före chokladdoppning.
  7. 7. Garnering: Smält chokladen, antingen i vattenbad eller i mikro. Doppa biskvierna i den smälta chokladen, låt biskvierna stå i kyl en stund innan servering. Går jätte bra att frysa in och spara till andra tillfällen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar