måndag 28 januari 2013

Potatisbakelse

Hej!
Nu var det väldigt länge sen jag var in på bloggen och skrev, men skolan tar upp väldigt mycket tid och jag har knappt bakat någonting :) Men nu har jag äntligen haft lite tid över och då bakade jag en potatisbakelse i långpanna, var verkligen längesen jag åt det och riktigt gott blev det :) är riktigt roligt att se att det är så pass många som är in på bloggen även om jag inte är aktiv här. Men hoppas ni kan ta hjälp av det som redan finns på bloggen och det är bara fråga om ni undrar över någonting! :) här nedan har ni receptet som jag använde mig av :)

Potatisbakelser i långpanna
Botten:
200 g smält smör
4 st ägg
4,5 dl strösocker
6 dl vetemjöl
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
2,5 dl mjölk

Smörkräm:
300 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Marsankräm:
4 dl färdigkokt marsankräm

Garnering:
250 g mandelmassa
1 msk kakao

GÖR SÅ HÄR:
Börja med att koka marsankrämen enligt förpackningen. Jag kokade krämen av 4,5msk marsanpulver, 4,5dl mjölk och 3msk socker. Låt sedan krämen kallna så att inte smörkrämen smälter när man blandat ihop dom.
Sätt ugnen på 200 grader och smöra och bröa en långpanna.

Botten: smält smöret och tillsätt mjölken, vispa äggen och sockret pösigt och blanda i alla torra ingredienser samt smör och mjölkblandningen, rör om tills det blandats. Häll kakan i långpannan och grädda i 15-20 min eller tills den är torr när du provsticker i den. Medans kakan svalnar så blandar du ihop smörkrämen. Vispa ihop alla ingredienser till smörkrämen och blanda sedan i marsankrämen. När botten är kall så breder du ut krämen tjockt på botten och grovriver mandelmassa på krämen. Pudra sedan kakao över och skär i lagomt stora bitar och frys ner.


3 kommentarer:

  1. Låter ju intressant med potatiskaka, men är där potatis i den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte potatis i den, och har absolut ingen aning om varför den just kallas potatisbakelse :)

      Radera
    2. Rivna mandelmassan ser ut som riven potatis, antar att det är därför-

      Radera